Dagboek van een juf in coronatijd

5 april 2020

De coronacrisis vraagt veel veerkracht en flexibiliteit van alle leerkrachten. Hoe ziet hun werk er nu uit? Marije Ruijter is juf van groep 1 en 2 van basisschool het Avontuur in Dalfsen en moeder van drie kinderen. Zij hield voor ons een dagboek bij over de afgelopen week.

Zondagavond 29 maart

Even terugkijken naar de afgelopen 2 weken. Wat is er dan ontzettend veel veranderd in een hele korte tijd.

De eerste week onderwijs op afstand was hectisch, alles nieuw. De hele dag in touw om alles te organiseren en te plannen. Ouders bereiken en kinderen opgang helpen; zoveel te doen!

De tweede week is de nieuwigheid eraf, maar moet je net zo hard weer door. Ik heb vooral veel nagedacht over hoe ik mijn kleuters zoveel mogelijk persoonlijk kan benaderen en hoe ik de betrokkenheid kan vergroten.

Ik start een project betrokkenheid; post voor alle kinderen. Omdat ik gek ben op alles wat groeit en bloeit, wordt het een les zonnebloemen zaaien in een envelop. Een tabletje aarde en twee zaadjes. Ik ben benieuwd!

Nu eerst de digitale les van morgen voorbereiden.

Maandag 30 maart

Vandaag ben ik de hele dag op school, om voor opvang van een paar kinderen te zorgen. Een leerling uit groep 1 en groep 3, een gezellige combinatie.

Vanmiddag geef ik een digitale les aan alle kleuters. Omdat ik graag alle kinderen wil bereiken, bel ik ’s morgens eerst met de ouders die nog niet eerder online zijn geweest. Videobellen via WhatsApp is niet echt volgens de norm, maar hé, 22 van de 24 kleuters tegelijk online tijdens mijn les! Het is zeker de moeite waard. De kinderen die voor het eerst online zijn stralen van oor tot oor.

Allemaal met hun envelopje in de aanslag kunnen we beginnen. Ik had een beeld in mijn hoofd van de mini-moestuintjes. Beetje water erbij en dan ontploft zo’n aardetablet. Nou nee hoor, met zijn 25-en wachten we geduldig af! Uiteindelijk na wat porren en prikken hebben we allemaal de aarde en kunnen de zaadjes gezaaid worden. De zonnebloemwedstrijd kan beginnen en alle kleuters doen mee.

Dinsdag 31 maart

Thuiswerkdag vandaag. Samen met mijn eigen kinderen, uit groep 1, 3 en 5. Da’s best een uitdagend programma om te combineren. Als de één met de duplo speelt, luistert de ander naar een dictee en de derde leest hardop. Nu ben ik als leerkracht wel wat gewend, maar ik kan me zo goed voorstellen dat dit voor sommige ouders een behoorlijke uitdaging is. Dus ik deel met mijn collega’s dat we steeds ons moeten blijven realiseren in welke situatie de kinderen thuis zitten. Ik waardeer aan ons team dat we het contact leggen met de kinderen zó belangrijk vinden, veel belangrijker dan hele hoge verwachtingen.

Het team is tevreden, veel kinderen werken hard thuis. Zelfs de kanjers van groep 8 laten zich van hun beste kant zien! De leerkrachten zijn trots, en terecht. Er blijven wel zorgen over een paar zorgleerlingen, die de hulp van school zo goed kunnen gebruiken.

Woensdag 1 april

Gisteravond de persconferentie op televisie. Zoals ik wel verwachtte, dicht tot aan de meivakantie. Werken met heel veel kinderen in een lokaal lijkt mij ook echt geen goed idee, maar wat mis ik de kleuters om mij heen.

De onbevangenheid van de kleuters in de klas is zo ver weg achter zo’n schermpje.

Naast thuiswerkmoeder en leerkracht van groep 1-2, ben ik ook intern begeleider. Tussen het thuis lesgeven door heb ik met een aantal mensen overleg over de kwetsbare kinderen, die nu thuis zitten. Mijn jongste was pas net gestart in groep 1, dus ik zou even lekker gaan genieten van 2 vrije dagen. Nu zitten ze alle drie rondom de tafel, de hele dag, de hele week en ondertussen nog wat proberen te werken. Je moet je doelen maar bijstellen in deze situatie.

De 1 april grappen vliegen je digitaal om de oren vandaag. Een beetje ontspanning in deze roerige tijd.

Donderdag 2 april

Kunst en creativiteit. Tijd om een nieuw instructiefilmpje voor de klas te maken. We hebben het over zonnebloemen, dus dan is Vincent van Gogh een logische keuze. Grappig om te merken dat het kijken naar jezelf steeds minder ongemakkelijk wordt! Gelukkig zijn de kleuters wel gewend aan mijn voorkomen en mijn stem. Dat is ook een belangrijke reden dat ik ook mijzelf film en niet alleen filmpjes van anderen deel. Want zeg nou zelf, je luistert het liefst naar de stem van je eigen juf… Toch? Ja toch?

Ter inspiratie bekijken we de zonnebloemen van Van Gogh. Ik daag de kinderen uit zelf een kunstwerk te maken. Een vrije opdracht qua materiaal met één thema: een boeket bloemen, Meteen een paar moeilijke woorden aangeleerd.

Vrijdag 3 april

Dan is het natuurlijk spannend. Slaat het filmpje aan, gaan de kinderen kijken en gaan ze ook met de opdracht aan de slag? De eerste foto’s van kunstwerken stromen binnen. Yes, het werkt! Heel veel verschillende kunstwerken, en dat is tijdens een creatieve opdracht nou juist de bedoeling.

Tijdens het vaste vrijdagmiddag overleg met de directeur bespreken we afgelopen week. In Teams dan, want we werken allemaal daar waar mogelijk vanuit huis. Zijn de kinderen betrokken, communiceren we voldoende met onze ouders, hoe gaat het met de collega’s? Eigenlijk dingen die we vaak bespreken, maar nu gaan we af op de digitale wereld. En als je elkaar niet echt in de ogen kunt kijken, is het soms lastig dit écht goed te bepalen.

Theoretisch zijn we op de helft; 3 weken gehad, nog 3 weken tot de meivakantie.

We zullen zien.

We zullen elkaar weer zien.

Terug naar overzicht