Echt contact is onmisbaar in het speciaal onderwijs

21 april 2020

Tineke Kamphuis werkt als teamondersteuner in het speciaal onderwijs, op de Twijn. De historische tijd waarin we nu leven inspireerde haar om blogs te gaan schrijven.

Ik hou van taal. Ik hou van schrijven. Ik heb er al heel vaak aan gedacht om eens een blog te schrijven, maar vond dat je dan op z’n minst een cursus moest volgen. Nu is het er toch van gekomen, mede mogelijk gemaakt door het coronavirus.’ 

 

Er gaat niets boven écht

Als de coronalockdown ons één ding leert, dan is het wel dat er niks gaat boven écht contact. We beginnen het steeds meer te missen en ernaar te verlangen. En dat verlangen groeit en groeit.

Deze week verloren twee goede kennissen van mij hun vaders aan het Covid-19 virus. Ik vond het hartverscheurend om in de appjes die voorbij kwamen te lezen hoe zij afscheid moesten nemen van hun dierbaren. In tijden waarin je vaak veel troost vindt in het vasthouden van elkaar, mag dát nou juist niet.

Tot rust komen 

Tijdens aanraking vermindert je lichaam de aanmaak van stresshormonen en komen er hormonen vrij waardoor je je prettig gaat voelen. Deze stoffen laten je ontspannen en op je gemak voelen. Van fysieke aanraking kom je lichamelijk en geestelijk tot rust.

Ik merk het zelf nu ook. Doordat de avondlijke activiteiten allemaal stilliggen, is iedereen elke avond thuis. Om de dagen toch wat te onderscheiden van elkaar hebben we een aantal avonden gelabeld. Woensdagavond is filmavond, vrijdagavond bordspelavond en deze week heb ik ook een massage-avond geïntroduceerd.

Alle huisgenoten kunnen die avond een massage naar keuze krijgen van 20 minuten. Ik maak het gezellig in huis, steek wat kaarsjes aan, zet een passend muziekje op en begin te kneden. De ontspanning werkt twee kanten op: war ik me normaal gesproken gehaast en opgejaagd voel, ben ik nu compleet zen.

De magie van echt contact 

Binnen het onderwijs zijn we noodgedwongen in een stroomversnelling geraakt ten aanzien van de inzet van digitale hulpmiddelen. Wat een crisis al niet veroorzaken kan.

Hoe mooi en leuk alle digitale hulpmiddelen ook zijn, een filmpje van je juf of meester is toch echt niet hetzelfde als zijn of haar fysieke aanwezigheid en support.

De magie van het echte contact met de leerkracht valt nu weg, juist dit contact is zo onmisbaar. In het speciaal onderwijs steekt dat misschien nog wel nauwer dan in het reguliere onderwijs. Ouders merken dat nu ook, meer dan ooit tevoren. Een goede leerkracht is goud waard.

Herwaardering van de leerkracht

Ik denk dat een mooie bijvangst van het coronavirus de herwaardering van het vak van leerkracht is. Een leerkracht die jou kent en ziet, die snapt wanneer je iets van hem of haar nodig hebt, die geduld met je heeft en niet boos wordt als je de som na vier keer uitleggen nog steeds niet snapt. Die je dan juist even een bemoedigend klopje op je schouder geeft.

Een leerkracht die onderling contact tussen kinderen in goed banen leidt en die ingrijpt als het nodig is. Die niet bang is om streng en consequent te zijn, maar ook ruimte en vertrouwen geeft. En die vooral veel lacht met de kinderen en soms een traantje met ze wegpinkt.

Echt, nog even wachten.

 

Een tekening gemaakt door Tineke’s zoon (9)

 

Terug naar overzicht