Vanuit de flexpool van OOZ werken invalleerkrachten op verschillende OOZ-scholen in Zwolle en omgeving. Deze invallers nemen lessen over van de vaste leerkrachten die voor korte of soms langere tijd afwezig zijn. Een van deze invalleerkrachten is Mart Jansen. Hij heeft al voor allerlei klassen gestaan, van de allerjongsten tot de tieners uit groep 8.
Hoe lang doe je dit werk al? En voor welke klassen sta je?
Tien jaar geleden heb ik mijn Pabo-diploma behaald op de Hanze in Groningen, en een master Sen (special educational need) gedaan bij Windesheim. Ik heb daarna twee jaar invalwerk gedaan in Groningen en Friesland. Vervolgens ben ik gaan reizen. Toen ik terugkwam ben ik vijf jaar in Amsterdam gaan wonen. Daar heb ik twee jaar lang invalklussen gedaan en daarna heb ik voor het eerst mijn eigen klas gekregen en ben ik vast in dienst gegaan op één school in de Bijlmer. Afgelopen zomer besloot ik weer terug naar Zwolle te gaan, toen ben ik bij OOZ gaan werken. Ik vind alle klassen iets hebben, dus ik val in bij alle groepen, van kleuters tot en met groep 8.
Wat was voor jou een reden om voor de flexpool aan de slag te gaan?
Ik woon sinds deze zomer weer in Zwolle, maar had nog geen nieuwe werkplek. De flexpool is een ideale manier om veel verschillende scholen te leren kennen en me zodoende te oriënteren op wat goed bij mij past.
Zijn er ook dingen je lastig vindt aan dit werk?
Dit hangt van je ervaring en ontwikkeling af, vind ik. Als ik kijk naar mijn invaltijd voordat ik in Amsterdam mijn eigen groep had, was die veel chaotischer dan nadat ik mijn eigen groep had gedraaid. Je moet nog veel leren over hoe je een groep goed laat draaien en hoe je het beste lesgeeft. Ik vond het vroeger vaak lastig dat ik me in de ochtend nog moest inlezen in de methodes, en daarnaast ook nog een kennismaking had met de klas en de dynamiek. Dat is nu anders. Het lesgeven gaat bijna op de automatische piloot. Ik kan me goed concentreren op het gedrag binnen de groep. Dat is belangrijk, want als je aandacht steeds naar de handleiding gaat merken kinderen dat. Je moet duidelijke regels stellen en zorgen dat de leerlingen zich daaraan houden.
Zou je dit werk aanraden?
Absoluut. Het is een ideale manier om verschillende scholen en onderwijsvormen te leren kennen. Je hebt minder werkdruk en meer vrije tijd. Ook als je al jaren je eigen klas hebt gehad is het goed om eens een periode te gaan invallen. Dit geeft je weer nieuwe inzichten en ervaringen die je helpen om te kijken wat het beste bij je past. Een andere bouw, school of onderwijsvorm – je komt het allemaal tegen. En als je net van de Pabo komt is het ook een goede manier om je te oriënteren, maar wel met meer uitdaging. Een tip die ik dan ook wil meegeven is dat je altijd een leuk spel achter de hand moet hebben voor de afwisseling, bijvoorbeeld het ‘hoekenspel’. Dit vinden alle klassen leuk; ze kunnen lekker bewegen en je sluit de dag op een gezellig manier af.
Wat maakt flexwerk bij OOZ voor jou zo leuk?
Wat ik leuk vind is dat je heel veel verschillende klassen en teams leert kennen en daar kun je veel van opsteken. In grote lijnen zijn er veel overeenkomsten, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Je ziet dat iedereen het weer een beetje anders doet en dat kan erg leerzaam zijn. Wanneer je een klas overneemt is dat toch een kijkje in de keuken bij een andere docent. Daarnaast leer ik soms nieuwe leuke ‘energizers’ – korte momenten van fysieke beweging tussen de lessen door – die ik kan inzetten bij andere klassen.
Scholen zijn vaak erg blij dat je ze uit de brand helpt, want lang niet altijd kan er een invaller geregeld worden. Dat ik hierbij kan helpen geeft mij een fijn gevoel.
Ben jij ook enthousiast geworden over een functie binnen onze flexpool? Neem dan contact op met OOZ, wij zijn momenteel op zoek naar nieuwe invalleerkrachten! Klik hier voor meer informatie en het insturen van een sollicitatie.