Binnen OOZ vinden we het belangrijk dat collega’s zich thuis voelen in de organisatie. Ieder jaar verwelkomen we nieuwe collega’s tijdens een speciaal voor hen georganiseerde introductiebijeenkomst. Deze bijeenkomst staat in het teken van kennismaken met elkaar, het bestuur en OOZ als werkgever. Het evenement vond op 20 november jongstleden en zoals gewoonlijk plaats op één van onze scholen. Dit jaar was dat OBS De Springplank.
Een impressie van de bijeenkomst
Tessa van Belle en Sobia Ali openden de bijeenkomst. De middag werd officieel geopend door hr-directeur Tessa van Belle. Tessa vertelde over de strategische koers van OOZ als organisatie, waarbij de belangrijke waarden eigenaarschap, maatwerk en relatie centraal staan. Daarna lichtte Sobia Ali (chef-kok,) de catering toe. Zij verzorgde de heerlijke multiculturele hapjes die beschikbaar waren bij de bijeenkomst. Ook Suzanne Habers, directeur van De Springplank, kwam aan het woord. Zij ging onder andere in op de leerwijzen van PBS en ondernemend leren, evenals de naschoolse activiteiten.
De deelnemers hebben in drie rondes workshops gevolgd. In een van die workshops, ‘In gesprek met het cvb’, maakten de deelnemers kennis met het college van bestuur, Arie de Wit en Tom Versteeg. De sessie begon met een voorstelronde, zodat nieuwe collega’s elkaar beter konden leren kennen. Dit bood een mooie gelegenheid om te horen op welke school/scholen iedereen werkt. Al is het schooljaar nog niet heel lang bezig, toch hebben veel deelnemers al bijzondere verhalen om te delen.
De workshop ‘Kansengelijkheid’ werd verzorgd door Diana Veltman en Frank Dost. Tijdens deze workshop werd besproken wat kansengelijkheid voor een individu betekent, hoe dit in het onderwijs zichtbaar is en wat wij daarmee als onderwijssector kunnen doen. Diana geeft les op De Springplank aan NT2-leerlingen, en ervaart duidelijke verschillen met reguliere leerlingen. De soms ongelijke behandeling voor verschillende groepen en het onderscheid daartussen, werd ook herkend in de groep deelnemers. Zij werden uitgenodigd om een bepaald voorbeeld of een situatie te bedenken waarin dit voorkwam en hier samen over te praten. Deze gesprekken maakten veel indruk.
Aan het begin van de workshop ‘Inclusiever onderwijs’, aangeboden door Eva van Aarle en Femmie Elferink, werd een filmpje getoond om het concept van inclusiever onderwijs uit te leggen. Eva vertelde over het grote aantal leerlingen dat nog geen ‘thuisnabij’ passend onderwijs kan vinden, waardoor zij in Zwolle op het speciaal onderwijs (de Twijn of de Ambelt) terechtkomen. Femmie besprak een casus van haar eigen school, de Ambelt, waar een leerling ondanks een heel moeilijke start nu volledig meedraait in een speciale zorgklas. Ook werd uitgelegd dat veel leerlingen, mede door hun ervaringen binnen het reguliere schoolsysteem, op de Twijn of Ambelt terechtkomen terwijl dat eigenlijk niet nodig is. De vraag die dan speelt: wat had anders gekund en waar zit het spanningsveld tussen regulier en speciaal onderwijs? Tot slot werden een aantal stellingen gepresenteerd, waarna deelnemers door het lokaal konden bewegen tussen de ‘ja-kant’ en ‘nee-kant’. Beide kanten kregen vervolgens de gelegenheid hun keuzes toelichten.
Tessa van Belle en Yvette van Haastrecht gaven de workshop ‘Duurzaam in beweging’. Met behulp van een ‘praatplaat’ van Mijn Positieve Gezondheid legden zij het belang van zingeving en goede communicatie uit. Een vraag die aan de deelnemers werd gesteld was: waar lopen/liepen jullie in je werk tegenaan op het gebied van gezondheid en wat hebben jullie nodig om je gezonder en veerkrachtiger te voelen? Hierbij kwam onder andere het aspect mentale gezondheid naar voren. Leerkrachten ervaren regelmatig hoge werkdruk. Daarom werd stilgestaan bij het belang van balans, zowel in werk als in het persoonlijke leven.
Afsluiting van de middag
Ter afsluiting spraken drie starterscoaches binnen OOZ: Darja Dikkers, Sietse Aartsma en Ilze van de Velde. Met behulp van een creatieve sketch maakten zij het belang van starterscoaches duidelijk, met een focus op het primair onderwijs. De drie coaches stapelden losse houten blokken op elkaar, terwijl ze een aantal van de taken van leerkrachten opsomden. Met elke taak werd de toren hoger, totdat de coaches er zelf nauwelijks meer bij konden. Uiteindelijk viel de blokkentoren om, als metafoor voor wat er kan gebeuren als er in de startfase te veel van een nieuwe collega wordt verwacht. De starterscoaches ondersteunen de nieuwe collega bij inhoudelijke, organisatorische en didactische vragen.
Aan het eind van de middag kregen de deelnemers de gelegenheid om te delen hoe ze de middag hadden ervaren en of ze er iets aan hadden gehad. De reacties waren zeer positief. De starters gaven aan dat het een leuke, informatieve middag was met een divers aanbod. Ze konden bij collega’s meekijken en ontdekken hoe groot de variatie in de groep is. ‘Ik vind het mooi dat jullie zo met de starters omgaan’, zei een van de nieuwe collega’s. Een andere collega merkte op: ‘Als nieuwe medewerker was dit een fijn moment om inzicht te krijgen in de organisatie.’
Wij wensen alle starters een mooi en leerzaam schooljaar toe!