Jim is docent Duits en Nederlands op de Lassus Campus. “Ik ben oud-leerling van deze school,” vertelt hij. “Als kind bracht ik veel tijd door in Duitsland, dus de taal was me niet onbekend.” Tijdens zijn schooltijd ontdekte hij hoe leuk hij het onderwijs vond. “Ik gaf wat bijles en merkte dat Duits me goed lag. Op een gegeven moment dacht ik: ik ga gewoon docent worden.”
Van leerling naar leerkracht
Zijn eerste ervaring voor de klas deed Jim op tijdens een maatschappelijke stage bij Onderwijsroute 10-14. “Vanaf dat moment ben ik daar nooit meer weggegaan,” zegt hij. “In 5 vwo gaf ik al les via het tutorprogramma van OOZ, waarbij je als leerling voor de klas kon staan. Toen wist ik: dit is wat ik wil doen.”
De kracht van taal
Jim geeft Duits én Nederlands, maar zijn hart ligt bij taal in de breedste zin. “Met een taal kun je alles: geschiedenis geven, kunst en cultuur bespreken, literatuur behandelen. Taal is een middel tot communicatie, maar eigenlijk ook een middel tot leven.” Duits biedt volgens hem een extra dimensie: “Je leert niet alleen een taal, maar ook een cultuur herkennen en erkennen. Als je een ander vak leert, kun je alleen dat vak geven. Maar als je een taal leert, kun je al die vakgebieden raken. Die breedte vind ik fantastisch.”
Naast docent is hij ook coach, schoolopleider en onderwijsontwikkelaar. “Het vak is breed, en je kunt je eigen samenstelling kiezen. Elke klas is anders, elke dag is anders. Als ik merk dat ik iemands dag heb verbeterd, dan haal ik daar mijn energie uit.”

Jim met een aantal leerlingen
Betekenisvol lesgeven
Jim ontwikkelt zijn lesmateriaal zelf. “Zo sluit het echt aan bij de belevingswereld van leerlingen. In de derde klas geef ik bijvoorbeeld les over reclame, maar dan in het Duits. We bespreken ook hoe TikTok werkt en welke verslavingen op de loer liggen. Dat is mediawijsheid, maar dan in een andere taal.”
De klassieke aanpak van woordjes stampen en losse grammatica is volgens Jim achterhaald. “Grammatica geeft houvast, maar leert je geen taal. Als je woordjes zonder context aanbiedt, blijft er niets hangen. Binnen één thema behandel ik alle vaardigheden: lezen, schrijven, spreken, luisteren en literatuur. En dat werkt. De leerlingen behalen mooie resultaten en zijn gemiddeld genomen gemotiveerder. Het plezier in taal breng ik over, en dat vind ik het belangrijkste.”
Wil jij ook betekenisvol werk doen in het onderwijs? Bekijk onze vacatures op
Vacatures – Jij en OOZ en ontdek waar jouw talent tot zijn recht komt.
