Hoe zorgen we ervoor dat toekomstige leerkrachten goed voorbereid het onderwijs instappen? Bij OOZ doen we dat samen. Samen Opleiden is een krachtige samenwerking tussen scholen en opleidingen in onze regio. Jorien Griffioen, directeur van de Markesteen en coördinator Samen Opleiden in het primair onderwijs, vertelt waarom dit zo belangrijk is en wat het in de praktijk betekent.
Wat is Samen Opleiden?
“Samen opleiden gaat over de sterke verbinding tussen zowel theorie leren als in de praktijk leren,” legt Jorien uit. “Studenten leren iets van de theorie en zien dat terug in de praktijk. Ze kunnen het daar ook oefenen. Het geldt voor veel opleidingen, maar ik houd me vooral bezig met de opleiding van toekomstige leerkrachten. Het gaat om samenwerkingen rondom studenten van alle jaren op de pabo.”
Waarom is dit belangrijk?
Gezamenlijke verantwoordelijkheid is volgens Jorien essentieel: “Als we werken vanuit dezelfde visie op opleiden en hetzelfde beroepsbeeld, geeft dat verbinding en versterking. Studenten weten dan waar ze aan toe zijn. Dat geeft ze vertrouwen.”
Die overtuiging komt ook voort uit haar eigen ervaring: “Tijdens mijn pabo-opleiding kregen we veel minder praktijk aangeboden dan nu. Ik had graag net als nu in het vierde jaar een LIO-stage willen lopen. Dat bereidt je echt goed voor.” Die ervaring maakt haar extra gemotiveerd om studenten nu wél die kans te geven. “Het verschil dat we nu maken, zie je terug in hoe goed studenten voorbereid zijn.”
Hoe werken we samen?
OOZ werkt samen met Windesheim, KPZ, Deltion, Landstede en andere besturen in primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. “Het voordeel van partnerschappen is dat de lijnen kort zijn,” vertelt Jorien. “Een nadeel kan zijn dat opleidingsscholen zich willen profileren, waardoor er verschillen ontstaan. Mijn hoop is dat we bij de doorontwikkeling van de onderwijsregio breder kijken. Zo creëren we nog meer duidelijkheid voor stagescholen en studenten over wat er gebeurt, en hoe.”
Wat is de rol van schoolopleiders?
“Schoolopleiders zijn een belangrijke spil in de school als het gaat om coachen en begeleiden van stagiaires,” vertelt Jorien. “Ze ondersteunen collega’s, stemmen af met de directeur en hebben kennis van wat er gebeurt binnen het bestuur, in de regio en op de opleidingsscholen. Tijdens onze bijeenkomsten delen we informatie en ervaringen: waar loop je tegenaan, wat kunnen we van elkaar leren? Zo stemmen we theorie en praktijk nóg beter op elkaar af.”
Wat maakt deze samenwerking uniek?
“Ieder partnerschap is uniek in zijn eigen samenstelling en vorm,” legt Jorien uit. “We werken volgens de afspraken van het landelijk platform Samen Opleiden en Professionaliseren. Om de kwaliteit te toetsen en van elkaar te leren, doen we peer reviews. Dat kost veel voorbereiding, maar het levert veel op. Je ziet ook dat per regio eigen vraagstukken spelen, bijvoorbeeld rond het lerarentekort en vervangingsmogelijkheden.”
Vooruitkijken
“Ik ben ervan overtuigd dat aandacht voor het opleiden van sterke professionals alleen maar belangrijker wordt,” zegt Jorien. “Ik hoop dat we dit in breder verband kunnen oppakken, zodat de kwaliteit nog beter geborgd wordt. Een mooi voorbeeld is de opleiding van starterscoaches. Dit gebeurt al centraal vanuit de onderwijsregio.”
Investeren in de toekomst
“Het werken met studenten en jonge collega’s houdt ons ook fris,” besluit Jorien. “Je leert elke dag nieuwe mensen kennen en doet nieuwe kennis op. Dat maakt dit werk zo waardevol. Samen opleiden is investeren in de toekomst van ons onderwijs; en dat doen we samen.”
