Judith is ambulant begeleider bij het Regionaal Expertiseteam van Onderwijscentrum de Twijn en Dienstencentrum de Stroming. Het Regionaal Expertiseteam heeft een team van ruim 30 medewerkers, waarvan de meeste in het primair onderwijs werken en een deel in het voortgezet onderwijs. Bij het team horen ook meerdere specialisten, zoals beweegspecialisten, ergotherapeuten, verpleegkundigen en een orthopedagoog.
De loopbaan van Judith
Na mijn studie communicatie ben ik in 2002 gestart als communicatiemedewerker. Ik voelde al snel dat dit niet bij mij paste en omdat ik eigenlijk altijd juf wilde worden, besloot ik de pabo te gaan doen. Ik begon in 2005 als leerkracht op een kleine dorpsschool, waar ik later tevens de rol van ib’er mocht oppakken. Na mijn verhuizing naar Zwolle in 2009 heb ik mij verder ontwikkeld als ib’er, wat ik erg leuk vond. In 2016 ben ik gestart met Onderwijskunde aan de Open Universiteit met de intentie om op de pabo les te gaan geven. In 2020 kwam de vacature bij het Regionaal Expertiseteam van De Twijn voorbij, waarna ik met veel enthousiasme in de functie van ambulant begeleider ben gestart. Inmiddels werk ik ruim vier jaar als ambulant begeleider bij de Twijn en sinds 2023 bij Dienstencentrum de Stroming. Ik ben onder andere inzetbaar voor alle OOZ-scholen in Zwolle. Bij de Stroming werk ik samen in een team van orthopedagogen, specialisten gedrag en jonge kind. Mijn collega-begeleiders werken op de OOZ-scholen met leerlingen met uiteenlopend gedrag. Ik ben vooral betrokken bij leerlingen die medisch-lichamelijke ondersteuning nodig hebben, zoals op het gebied van motoriek, energie, belastbaarheid, specifieke syndromen en aanlegstoornissen. Ik begeleid ook leerlingen die moeite hebben met leren, erg gevoelig zijn of snel overprikkeld raken. Soms is dit kortdurende begeleiding, maar afhankelijk van het kind en de problematiek kan ik ook vanaf groep 1 tot met de overgang naar het Voortgezet Onderwijs meelopen. Verder werk ik mee aan het onderzoek rondom hoogbegaafdheid (HB) voor het samenwerkingsverband Hanzeland, 23.05.
Wat is en doet het Regionaal Expertiseteam?
Het Regionaal Expertiseteam is een betrokken en gedreven team, zowel bij ondersteuningsvragen als in de samenwerking met elkaar. Wanneer ik werk met een kind met motorische uitdagingen of vragen heb over complexe casuïstiek, kan ik de beweegspecialist inzetten of sparren met collega’s of de orthopedagoog. De verpleegkundige schakel ik in bij leerlingen met bijvoorbeeld epilepsie, stofwisselingsziekten of diabetes. Zij legt mij en het schoolteam uit welke stappen nodig zijn en hoe bepaalde handelingen uitgevoerd moeten worden, zoals bloedwaardes prikken of medicatie toedienen. Mijn collega’s en ik verzorgen daarnaast voorlichting en trainingen over specifieke ziektebeelden of aangeboren afwijkingen. De ambulant begeleiders werken vrij generalistisch om de scholen te ondersteunen. We hebben over veel onderwerpen meer kennis dan de gemiddelde leerkracht of ib’er, en daarnaast ook specialismen. Ik richt me bijvoorbeeld op NAH, hoogbegaafdheid, verzuimproblematiek en gedrag. Daarnaast denken wij mee met scholen over leerproblemen, zoals dyslexie en dyscalculie. Momenteel ben ik druk bezig met het ontwikkelen van Re-Fit voor het primair onderwijs. Re-Fit is een aanpak voor jongeren met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) die daardoor risico lopen op langdurig verzuim of tijdelijk niet naar school gaan. In het voortgezet onderwijs (vo) is deze aanpak al uitgewerkt, maar ook in primair onderwijs (po) is hier veel vraag naar. Tijdens dit proces werk ik al met een aantal leerlingen die nu mooie stappen maken. Geweldig om dat te zien voor alle betrokkenen.
Wat spreekt jou in in deze functie?
Er zitten veel aspecten in dit werk die bij mij passen en waar ik sterk in ben, zoals het leggen van contact en creëren van verbinding met alle betrokkenen. Ik denk graag vanuit een helicopterview mee met het kind, ouders, leerkrachten, ib’ers en specialisten. Eigenlijk ben ik de hele dag in gesprek of bezig met onderzoek. Ik mag in materie duiken die mij boeit, zoals ziektebeelden, syndromen en leer- en gedragsproblematiek. Ik vind het belangrijk dat ik met een gesprek, passend meubilair, ontwikkelingsmateriaal, een klein advies of wat extra aandacht al een verschil kan maken voor een kind of een leerkracht. Daarnaast kan ik vanuit mijn rol ook gemakkelijk contact leggen met zorgmedewerkers, zoals het revalidatiecentrum Vogellanden, waarmee wij als expertiseteam samenwerken. Het administratieve werk, zoals de verslaglegging, het plannen en mailen en inhoudelijk verwerken van dossiers gaat mij goed af, hoewel het soms wat minder energie geeft.
Hoe zien jouw werkdagen eruit?
Op een gemiddelde werkdag heb ik meestal drie of vier afspraken. Ik werk op basis van een ondersteuningsvraag van een leerkracht of schoolteam. Bijvoorbeeld, wanneer een kleuter een ontwikkelingsachterstand heeft op motorisch gebied. Dan ga ik naar de school en observeer de leerling in de klas: hoe beweegt en gedraagt het kind zich, hoe speelt het en hoe maakt het contact met de leerkracht, met klasgenoten en met mij. Tijdens de observatie maak ik aantekeningen en foto’s. Ik praat ook met het kind zelf en laat bijvoorbeeld wat tekenen, schrijven of bewegen. Tussendoor praat ik op het schoolplein met de leerkracht om te horen wat hem of haar is opgevallen en wat de hulpvraag specifiek is. Nadien hebben we vaak een overleg met alle betrokkenen, waaronder de ouders. Dan luister ik naar de ouders en leerkracht en deel ik wat ik heb gezien. Samen sparren we over passende vervolgstappen en wie welke rol op zich neemt voor en met het kind.
De meeste gesprekken zijn na schooltijd gepland, ze zijn vaak multidisciplinair met naast de school en ouders een orthopedagoog, maatschappelijk werker of fysiotherapeut erbij. Ik wil graag zo transparant mogelijk werken, dus het is prettig als meerdere partijen deelnemen aan zo’n gesprek. Op die manier kun je daarna samen verder. Bij sommige ondersteuningsvragen is het waardevol om meerdere keren met het kind te praten om helder te krijgen wat er speelt of om hen verder te helpen. Ik geef persoonlijke aandacht, we praten over de beperking of ziekte van het kind en we doen oefeningen of spelletjes. Ik zet het kind in de schijnwerpers en benadruk vooral hun sterke kanten, maar ook hun kwetsbare kant mag er zijn. Ik bereid regelmatig met kinderen een spreekbeurt voor die we in de klas kunnen geven, dit zijn de pareltjes in mijn werk. Meestal ben ik zelf aanwezig op de dag van de spreekbeurt, zodat ik kan inspringen en uitleg kan geven aan de klas als het kind er niet uitkomt. De spreekbeurt heeft een dubbel doel: het kind krijgt tijdens de voorbereiding meer inzicht én de medeleerlingen krijgen een beter begrip van wat hun klasgenoot dagelijks ervaart.
Wat is jouw doel vanuit je functie?
Tijdens een studiedag met De Stroming hoorde ik de stelling: één inzicht doet meer dan honderd adviezen. Als ambulant begeleider bij het Expertiseteam wil ik graag bijdragen aan meer inzicht in ziektebeelden en ook processen. Soms is advies nodig om tot verandering te komen, maar ik werk liever samen aan een interventie. Soms kan ik ouders geruststellen door mijn perspectief te delen en te laten zien wat goed gaat, wat ook waardevol kan zijn. Af en toe concluderen we met elkaar dat de leerling beter op zijn of haar plek is op SO de Twijn, De Ambelt of een SBO. Dat is vaak lastig voor zowel ouders als leerkrachten. Daarom blijf ik ook graag betrokken, door afspraken rond de overstap te faciliteren, mee te kijken op het SO en in contact te blijven. Op de Twijn kan een leerling symbioseonderwijs volgen om sociaal verbonden te blijven: leerlingen gaan dan één dag in de week naar hun basisschool, een vertrouwde plek waar hun vriendjes zijn. Ik denk dan mee over wat de basisschool moet organiseren om dit goed te laten werken.
Er is veel mogelijk voor de scholen in Zwolle en daaromheen vanuit het Regionaal Expertiseteam. Daarom vind ik het erg waardevol, zeker ook voor OOZ, om hier deel van uit te maken. We mogen echt trots zijn op dit bevlogen team.