Sommige samenwerkingen voelen meteen goed. Dat geldt zeker voor Coby en Caroline, die samen voor groep 3 staan op SBO de Sluis. Al vier jaar vormen zij een hecht duo dat volledig op elkaar is afgestemd. Ze staan zichtbaar met veel plezier en toewijding voor de klas. Maar binnenkort breekt er een nieuw hoofdstuk aan: na de zomervakantie gaat Coby met pensioen. Een mooi moment om stil te staan bij een bijzondere samenwerking.
Coby werkt inmiddels tien jaar op De Sluis. Na een loopbaan in het regulier onderwijs koos ze bewust voor het speciaal basisonderwijs. “Een hele fijne doelgroep,” vertelt ze. “Ik heb hier altijd met veel plezier gewerkt.” Vier jaar geleden werd Caroline haar duopartner. “Tijdens mijn sollicitatiegesprek zat Coby er ook bij,” zegt Caroline. “We waren tijdens dat gesprek al plannen aan het maken over hoe we het zouden aanpakken. Het klikte direct. Dat heb ik nog niet eerder zo meegemaakt.” Voor Caroline was de keuze voor een duobaan een bewuste: “Het helpt me om werk en privé goed in balans te houden. Dat is voor mij heel belangrijk.”
De tijgerklas

Coby en Caroline in de tijgerklas
Op woensdag staan ze samen voor de groep: Coby als leerkracht, Caroline als onderwijsassistent. “Dan dragen we allebei onze tijgerblouse,” lacht Coby. “Want groep 3 is de tijgergroep. Anderen lachen erom, maar de kinderen vinden het fantastisch. We hebben zelfs een wintervariant: de tijgertrui.” Het typeert hun samenwerking: professioneel in hun werk, maar altijd met ruimte voor humor en plezier.
Dezelfde visie
Woensdag is ook hun vaste overlegmoment. “We bespreken dan wat er speelt bij de leerlingen,” zegt Coby. “Die gezamenlijke dag is goud waard.” Ook buiten die dag houden ze contact. Via Parro lezen ze met elkaar mee en houden ze elkaar op de hoogte. “We verwachten dat niet van elkaar,” legt Coby uit, “maar we doen het wel allebei. Je wilt alles meekrijgen, zeker met onze leerlingen.”
Wat hen bindt, is hun gedeelde visie. “Structuur is voor ons allebei belangrijk,” vertelt Caroline. “Ons lokaal is altijd opgeruimd. Dat geeft rust, voor ons en voor de kinderen.” Natuurlijk hebben ze ook hun eigen stijl. “Ik werk veel met het digibord,” zegt Caroline. “Coby gebruikt het vooral voor de leerkrachtsoftware van de methodes. Maar de kinderen hebben daar totaal geen moeite mee. Ze voelen onze gezamenlijke lijn.”
Waardevolle momenten
De onderlinge klik, de gedeelde visie en de ruimte voor eigenheid maken deze duobaan krachtig. “Als er een nieuwe methode komt, sparren we samen: hoe pakken we dit aan?” zegt Coby. “En als het even niet lekker gaat, zijn we er ook voor elkaar.” Caroline herinnert zich haar beginperiode op De Sluis nog goed: “Ik was toen ernstig ziek, en Coby kwam met de hele klas bij mij thuis op bezoek. Dat heeft me diep geraakt. Niet alleen als collega, maar als mens. Dat vergeet ik nooit meer.”

Op het schoolplein van De Sluis
Ze benadrukken beide hoe bijzonder het werken op De Sluis is. “De kinderen zeggen wat ze denken en voelen en dat is vaak heel mooi,” zegt Caroline. “Regelmatig hoor je: ‘Dit is de leukste schooldag ooit’. Laatst kwam er een jongetje stralend binnenlopen. Ik vroeg: ‘Volgens mij ben jij blij, klopt dat?’ Hij antwoordde: ‘Ja, want ik mag weer naar school.’ Dan kan je dag al niet meer stuk – en dan is die nog niet eens begonnen.” Coby vult aan: “Dan wil je het ook echt waarmaken. Een kind zit vijf dagen per week in de klas. Al die uren… dan moet je er iets moois van maken.”