Wendy Kopmels is leerkracht bij de kleuters op Kindcentrum De Werkschuit. Met haar achtergrond in kunst en cultuur, geniet ze ervan om op haar school met creatieve activiteiten bezig te zijn. Hoe ze dat doet en hoe ze haar rol als leerkracht vormgeeft, lees je hier.
Hoe ziet jouw loopbaan tot nu toe eruit?
Ik ben begonnen met de studie mbo grafisch ontwerp op Deltion. Daarna ben ik naar ArtEZ gegaan, waar ik de opleiding Docent Beeldende Kunst heb gevolgd. Vervolgens ben ik gaan werken en heb in deeltijd de pabo gedaan via een verkort traject. Ik kon daar mijn diploma in twee jaar halen. Toen heb ik gesolliciteerd bij OOZ. De functie was in eerste instantie voor drie dagen. Toen ik bij De Werkschuit binnenkwam, voelde ik me meteen op mijn plek, en gelukkig werd ik daar aangenomen. Ik werk hier nu voor het vierde jaar met veel plezier.
Kun je iets vertellen over je huidige functie?
Ik ben hier begonnen als kleuterjuf. Ik was vervangster voor groep 1 en 2, in eerste instantie fulltime. Nu ben ik nog steeds in de onderbouw actief, want ik geef graag les aan de jongere leerlingen, maar ik ben ook wel benieuwd naar lesgeven aan groep 3, 4 en 5. Nu ik hier wat langer ben ga ik ook wat verdieping zoeken en krijg ik bredere taken. Vorig jaar ben ik moeder geworden en ben minder gaan werken, maar ik wil nu graag als cultuurcoördinator aan de slag. Een van die cultuurcoördinatoren is weggegaan en omdat ik affiniteit heb met kunst, werd mij gevraagd om de andere coördinator te ondersteunen. Toevallig startte er een nieuwe cursus bij de Stadkamer, en die ga ik nu doen. Op het gebied van cultuur en lezen werken we ook veel samen met de Stadkamer. Zij leveren lijsten met boeken die aansluiten bij thema’s. Die samenwerking vind ik heel waardevol.
Waarom geef je graag les aan kleuters?
Bij mijn vorige baan liep ik ertegenaan dat alles heel statisch was; ik zat de hele dag achter een computerscherm. Ik miste het actief bezig zijn en het speelse. Bij de kleuters is dat totaal anders, daar ga ik de hele dag mee in hun spel en fantasie. Wat ik ook heel leuk vind: in de onderbouw maken leerlingen misschien wel de grootste stappen in hun ontwikkeling. Ik zie dat ook bij mijn leerlingen, en dat vind ik heel mooi. Ik geniet van hun grappige en creatieve uitspraken en het speelse gebruik van taal. We werken op deze leeftijd nog niet veel met methodes, wat ruimte geeft om lessen vrij in te vullen. Die vrijheid spreekt mij ook aan.
Vorig jaar heb ik voor sinterklaas een musical gemaakt met groep 1 en 2. Dat was een leuke ervaring. Je wil enerzijds de verwachtingen hoog leggen zodat er iets moois uitkomt voor het publiek, maar je moet ook beseffen dat je met jonge kinderen werkt. Je moet soms de dingen accepteren zoals ze zijn. Zelfs op die jonge leeftijd wordt er veel van leerlingen verwacht en zijn er allerlei doelen. Dat is goed, en ze kunnen ook al veel, maar die houding mag soms ook wel met een kwinkslag. Daar is een musical of iets creatiefs zeker geschikt voor.
Zijn er ook uitdagingen aan je werk?
Tijd is echt een uitdaging. Het lesgeven zelf is goed gestructureerd, maar de voorbereiding en andere taken, gecombineerd met mijn zorgtaken thuis, maken het soms lastig. Voorheen werkte ik vaak tot 5 uur of zelfs 6 uur ’s avonds op school, maar dat doe ik nu niet meer. Dat betekent wel dat niet alles perfect is en dat moet je accepteren. Ik denk dat veel collega’s dat herkennen. Er komt altijd iets tussendoor, of je wilt overleggen, en dat kost tijd. Extra activiteiten en evenementen zoals de Kinderboekenweek vind ik heel leuk, maar ze nemen ook veel tijd in beslag. Wat ik ook een uitdaging vind aan het onderwijs is dat je niet zomaar een halve dag kunt werken. Je moet een hele schooldag voor je klas staan, en kunt niet makkelijk een ochtend of middag vrij nemen. Dat kan wel eens lastig zijn.
Heb je een leuke anekdote vanuit je werk?
Jonge kinderen nemen vaak heel letterlijk wat je tegen hen zegt. Ik vroeg een keer aan een leerling: ‘Kun jij laten zien hoe jij dat bedacht hebt?’ Hij keek bedenkelijk zei: ‘Ik denk niet dat jullie dat kunnen zien. Het gebeurde in mijn hoofd.’ Dit soort uitspraken maken mijn dag!