Ervaringen van een conciërge: Marco Verwer

11 december 2023

Marco Verwer is conciërge op het Gymnasium Celeanum. Daarnaast is hij actief als preventiemedewerker en hoofd bhv’er. Vanuit die rollen ondersteunt hij deze middelbare school al een aantal jaar met veel plezier. Lees hier het verhaal van Marco.

Hoe is jouw werkproces verlopen van je opleiding tot nu?

Ik ben begonnen op een tweetal HBO-studies maar heb deze om uiteenlopende redenen niet afgerond. Ik ben toen in de modulaire bouw terechtgekomen. Op den duur was de markt daarvoor grotendeels verdwenen en had ik weinig werk, toen ben ik via een kennis in het conciërge vak beland. Die kennis zocht vervanging voor een conciërge in Elburg die met medisch verlof ging. Daar ben ik begonnen. Toen die conciërge terugkwam van verlof kon ik op het Gymnasium Celeanum aan de slag. Ik ben hier dus als het ware ingerold en niet meer weggegaan. Toen ik eenmaal hier op school werkte heb ik een aantal trainingen en opleidingen gevolgd om me meer te specialiseren. Zo ben ik bijvoorbeeld opgeleid tot pedagogisch conciërge. Ik heb nu een volledige werkweek hier op school en doe dit al een jaar of negen.

Wat spreekt je aan aan dit vak? En wat vind je (leuke) uitdagingen?

De afwisseling vind ik heel prettig. Ik ben wel eens gevraagd voor de rol van onderwijsassistent, maar als conciërge kan ik gaan en staan waar ik wil. Ik kan problemen oplossen en heb heel veel vrijheid. Dus ik heb besloten om toch alleen als conciërge verder te gaan. Ik heb inmiddels behoorlijk veel taken. Sinds een aantal jaren heb ik ook diverse taken op facilitair gebied overgenomen. Daarnaast ben ik bhv’er, preventiemedewerker, zit ik in de arbo-werkgroep, ben ik betrokken bij de mr (medezeggenschapsraad), en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik vind het echt leuk en uitdagend werk. De school denkt mee en ik kan het altijd aangeven als het teveel wordt. Soms komt er van alles tegelijk binnen en dan moet ik dat even ‘managen’, en eventueel overgebleven taken kan ik dan in een rustige week weer inhalen. De mate waarin je je werk goed kunt uitvoeren heeft natuurlijk ook te maken met fijne collega’s, en die heb ik.
Er zijn altijd wel zaken waar je ondersteuning voor vraagt, dat hoort erbij. Voor mijn rol als preventiemedewerker bijvoorbeeld, kan ik een extern bedrijf om advies vragen. Er zijn soms dingen die ik voor het eerst ga doen, dan is het mooi dat je OOZ naast je hebt om daarbij te helpen. Er is altijd wel ergens een vraagbaak. Momenteel zijn er een aantal aanbestedingen waarvoor ik gevraagd word om mee te kijken, dit gaat van meubilair tot digiborden en van schoonmaak tot groenonderhoud. Een groot deel daarvan wordt uitbesteed, maar sommige dingen blijven we zelf doen. Dan is het goed om te weten dat je het niet alleen hoeft te regelen.

Voel je je gewaardeerd als conciërge?

Ja, wat dat betreft zit ik hier op het Gymnasium Celeanum goed. Je kunt deze leerlingen goed aanspreken op hun gedrag. Op deze school ben ik meer bezig met het uitleggen van bepaalde regels dan met straffen uitdelen. Ik vind het fijn dat dat zo werkt op onze school. Hoe leerlingen ons als conciërges zien verschilt natuurlijk wel. Sommige leerlingen zoeken je echt op bij het minste of geringste, anderen zien je als iemand die alleen straffen uitdeelt. Daar zit ergens wel een kern van waarheid in, want ik kom voornamelijk de leerlingen tegen die zich niet goed gedragen hebben. De truc is om daar goed mee om te gaan. Je krijgt daar dan ook scholing voor, want dit is iets dat elke conciërge moet kunnen.

Waar ben je op dit moment mee bezig op school?

Zoals eerder genoemd heb ik gedurende de jaren er steeds meer taken bij gekregen. Daardoor wordt het werk ook alleen maar leuker en uitdagender. Ik kan nu zelf ook onderzoek doen en mezelf trainen en professionaliseren. Daarvoor moet ik meer lezen en bepaalde scholing volgen, wat in het bedrijfsleven niet aan de orde was. Die ontwikkeling bevalt mij heel goed. Op school is elke dag net even anders. Het overleg en contact met collega’s, zowel van de school als OOZ-breed, is prima.

Is er nog iets dat je met ons wilt delen?

We zijn zoals altijd druk met allerlei activiteiten. Zo zijn we bezig met het maken van een nieuwe personeelskamer waarvoor we bijna alles in eigen beheer doen. Ik vind dat een leuk project om aan te werken. En misschien zou een tip nog kunnen zijn om als scholen meer gebruik te maken van elkaars kennis en voorzieningen. Daar kan denk ik nog meer mee gedaan worden. Op die manier kunnen scholen elkaar versterken met alle faciliteiten die zij beschikbaar hebben, om er samen zoveel mogelijk uit halen.

Wat zou je zeggen tegen collega’s die deze rol overwegen of om hen aan te sporen dit te gaan doen?

In mijn ervaring worden vacatures meestal snel gevuld, dit is echt een populaire functie. Om als conciërge te kunnen werken is het van belang om iemand te zijn die goed met jeugd kan omgaan. Je moet een gesprek kunnen aanknopen over allerlei soorten onderwerpen en je in de leerlingen kunnen en willen verplaatsen. Sociale vaardigheid en oprechte interesse zijn dus belangrijk. Je moet ook een vrij actief mens zijn; de rol van conciërge is huishoudelijk, facilitair en je doet klusjes in en rondom de school. Je moet kunnen plannen en in een ‘georganiseerde chaos’ kunnen werken, waarbij je ook ad hoc kunt functioneren. Als iemand bij je komt met een klusje tussendoor moet je daarop kunnen inspelen. Je bent als conciërge eigenlijk een soort duizendpoot.

"De afwisseling vind ik heel prettig. Je bent als conciërge eigenlijk een soort duizendpoot."
Marco Verwer
Stel je vraag