Ervaringen van een invalleerkracht: Helma van Veen

2 juni 2023

Vanuit de flexpool van OOZ werken invalleerkrachten op verschillende OOZ-scholen in Zwolle en omgeving. Deze invallers nemen lessen over van de vaste leerkrachten die voor korte of soms langere tijd afwezig zijn. Één van deze invalleerkrachten is Helma van Veen. Zij was al met pensioen, maar geeft inmiddels weer met veel plezier les aan de kleuterklassen.

Hoe ben je bij de flexpool van OOZ terechtgekomen?

Ik heb 2 of 3 jaar terug mijn pensioen naar voren getrokken en ben toen dus gestopt met werken. Dat was in de coronatijd, en het thuis zijn beviel mij goed. Door een samenloop van omstandigheden ben ik in september dat jaar met pensioen gegaan. In de eerste maand daarna zei ik op OBS De Schatkamer, waar ik tot dan toe had gewerkt, dat ze me mochten bellen als ze me nodig hadden. Vrijwel direct kreeg ik een dag in de week een benoeming op die school, en daarna ging dat zo door. Nu werk ik weer een dag per week, op allerlei verschillende scholen vanuit de flexpool. Dit loopt regelmatig op tot twee of drie dagen.

Voor welke groepen sta je?

Ik sta alleen voor de kleuterklas. Ik heb vroeger de kleuterkweek en de Pabo gedaan, en werken met jongere kinderen past echt bij mij. Dat was al zo toen ik net begon met lesgeven. Ik houd ook enorm van drukke kinderen met veel energie.

Wat spreekt jou aan aan werken voor de flexpool?

Ik ben niet zo’n ster in administratie. Dan is een functie als deze ideaal. Ik kom binnen in een klaslokaal; soms is er iets voorbereid, soms niet. Ik heb altijd een tas met verrassingen bij me waar ik de hele dag uit kan putten. En anders bedenk ik ter plekke iets. Ik heb inmiddels een bak ervaring, dus als er niets klaarligt ga ik gewoon zelf aan de slag. Dan denk ik: aan het eind van het jaar moeten ze dit of dat kunnen, dus daar houd ik rekening mee. Ik heb ook een rijke fantasie, dus ik kan overal op inspelen en leuke lessen samenstellen voor de kinderen. Ik ben recent ook gevraagd om een keer te komen invallen op een basisschool voor speciaal onderwijs, SBO De Sluis. Ik wist eerst niet of ik dat zou kunnen, maar wilde het toch een dag proberen. In eerste instantie was ik er dus die ene dag, maar dat beviel goed en toen stond ik daar een aantal weken meerdere dagen.

Ik word op alle scholen ook heel hartelijk ontvangen. Mensen kunnen me altijd wel even helpen waar nodig en leggen vaak iets klaar voor als ik kom, bijvoorbeeld namenlijsten. En meestal weet ik al de avond van tevoren waar ik terechtkom, wat ik ook heel fijn vind. Je kunt daarnaast ook vrij snel na de les alweer naar huis omdat je zelf niet de volgende dag hoeft voor te bereiden, dat is een groot verschil met lesgeven voor een groep als vaste leerkracht. En juist het wisselen tussen scholen en klassen spreekt mij erg aan.

Ik vertel tijdens mijn lessen altijd het sprookje van Roodkapje en neem dan allemaal attributen mee, dat verhaal speel ik helemaal uit en doen de kinderen vervolgens na. Dat is heel leuk om te zien, en zulke lessen herhaal ik dan op verschillend locaties. Ik ben dol op muzieklessen geven, dus ik probeer elke week een leuk lied in te studeren in het thema waar de klas die week mee bezig is. Datzelfde geldt voor sprookjesboeken, waar ik ook bepaalde verhalen uit selecteer.

Zijn er dingen die je lastig vindt of vond?

Eigenlijk niet. Elke school heeft leuke dingen, en ik leer ook nog steeds tijdens het werk. Onlangs was ik bij een kleutergroep met wat problematiek. Er was een onderwijsassistent, die kon ik van tevoren wat dingen vragen maar zo’n groep is natuurlijk wel even heftig. Maar daar leer je vervolgens weer van en het was uiteindelijk echt wel een leuke werkdag. Later kreeg ik bericht van Janet Visser (coördinator invalpool) dat de school heel tevreden was met mijn les. Dat soort feedback is altijd fijn om te horen.

Zou je dit werk aanraden aan anderen, bijvoorbeeld startende leerkrachten?

Ik zou dit zeker doen, maar het is wel zo dat het me zo goed afgaat dankzij mijn jarenlange ervaring. Elke groep, waar dan ook, gaat je uitproberen. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ik zie dat altijd direct gebeuren, maar voor beginners kan dat lastig zijn. Dat gezegd hebbende, het eerste jaar dat ikzelf les begon te geven heb ik ook heus wel fouten gemaakt. Dat zijn leermomenten voor later.
Ik ging als beginnende leerkracht buiten bezig met verf, waarvoor ik heel veel terpentine heb gebruikt. En toen ik een keer iets met gips had gedaan spoelde ik dat vervolgens door de gootsteen, waardoor die niet meer doorliep en overstroomde. Dat ging dus niet helemaal volgens plan. Als je een fout maakt voor een groep leer je daarvan en probeer je die fout niet weer te maken.

Ik weet nog niet hoe lang ik hiermee doorga, maar ik doe dit werk heel erg graag en vind het leuk om al deze scholen te leren kennen. En ik ben blij dat er zoveel behoefte aan invalleerkrachten is, dit is zeker heel nuttig werk.

 

Ben jij ook enthousiast geworden over werken vanuit onze flexpool? Neem dan contact op met OOZ, wij zijn momenteel op zoek naar nieuwe invalleerkrachten voor in het basisonderwijs (po)! Klik hier voor meer informatie en het insturen van een sollicitatie

Stel je vraag