Ervaringen van een invalleerkracht: Ingrid Diepman

3 juli 2023

Vanuit de flexpool van OOZ werken invalleerkrachten op verschillende OOZ-scholen in Zwolle en omgeving. Deze invallers nemen lessen over van de vaste leerkrachten die voor korte of soms langere tijd afwezig zijn. Ingrid Diepman werkt als invalleerkracht en geeft les aan groepen in zowel de onderbouw als de bovenbouw. Ze vertelt waarom ze hiervoor gekozen heeft en wat haar zo aanspreekt aan dit werk.

Waarom ben je als invalleerkracht bij de flexpool begonnen?

Ik was 25 jaar leerkracht bij een school in Raalte. Toen dacht ik: als ik iets anders wil doen, wanneer is dan het moment? Door een samenloop van omstandigheden, voelde ik dat het moment daar was om de stap te zetten. Ik had wel altijd verschillende soorten groepen gehad, dus het was heus niet zo dat ik was ‘vastgeroest’, maar ik was wel nieuwsgierig naar andere opties. Ik heb vrij rigoureus mijn baan opgezegd, terwijl ik nog geen nieuwe werkplek had gevonden.
Na een tijdje zag ik een vacature voor de flexpool bij OOZ voorbijkomen. Na al die jaren op dezelfde plek was dit wel een spannende stap. Ik heb er geen dag spijt van gehad. Nieuwsgierig ben ik nog steeds, ik ben bijvoorbeeld ook heel geïnteresseerd in werken binnen het speciaal onderwijs. Daar is bij OOZ ook ruimte voor, dus ik ga dat volgend schooljaar voor een langere periode doen. Hier wil ik echt wat langer de tijd voor nemen. Werken binnen het speciaal onderwijs lijkt me extra uitdagend en heel leerzaam. Ik heb daar vast veel te leren en daar kijk ik naar uit. Een aantal jaar geleden zou ik deze stappen minder snel gemaakt hebben, dit is wel echt een nieuwe fase in mijn leven. Ik denk dat het daar tijd voor was.

Had je al een achtergrond in het onderwijs?

Ik heb eerst havo gedaan, toen de pabo en daarna ben ik direct op de eerste school begonnen. Ik heb daar heel lang fulltime gewerkt. Toen ik zelf kinderen kreeg ben ik parttime gaan werken. Naast mijn werk in het onderwijs heb ik regelmatig vrijwilligerswerk gedaan en ik doe hand- en spandiensten bij de vereniging in ons dorp, dat vind ik ook leuk voor de afwisseling. Maar het werk in het onderwijs heeft me altijd bijzonder aangesproken. Ik vind het fijn om bij te kunnen dragen aan de maatschappij. Ik ben begonnen met voor de klas staan bij de kleuters en ik heb voor de groepen 3, 4, 5 en 6 ook gestaan. Met de bovenbouw had ik minder ervaring. Die leeftijdsgroep trok mij in het begin iets minder en ik wist door mijn ervaring wat mij het meest lag.

Aan welke groepen geef je nu les?

Als invaller sta ik nu wel eens voor de bovenbouw en inmiddels vind ik dat ook echt leuk. De afwisseling spreekt me aan. De ene dag sta ik voor groep 1 of 2, de andere dag voor groep 8. Dat vind ik echt een verrijking. Ik heb er geen moeite mee om voor al die verschillende groepen lessen voor te bereiden; bepaalde methodes ken ik nu door en door en er zit ook niet zo enorm veel verschil tussen de lesopzet. Je komt heus wel eens dingen tegen waar je nog over na moet denken, maar ik kom er altijd wel uit.

Wat spreekt je aan aan dit werk bij de flexpool?

Wat ik vooral dacht en aangaf in het begin is dat ik geen langdurige inval wilde. Ik wilde eens bekijken hoe het is als je na al die tijd op dezelfde school in dezelfde omgeving bij anderen kunt kijken hoe het eraan toegaat. Zo kun je nieuwe ideeën opdoen en nieuwe mensen leren kennen, en dat gun ik iedereen binnen het onderwijs. Een jaar eens overal kijken, dat is heel verfrissend. Wat ik ook fijn vind is dat, waar je in het onderwijs in principe vaste vakanties hebt, je vakanties als invaller wat minder vaststaan. Ik kan vrije dagen en vakanties dus flexibeler plannen – alles in overleg natuurlijk – en dat vind ik ook heel prettig. Daarnaast voel ik me altijd heel erg welkom op de scholen en bij de collega’s daar.

Zijn er ook uitdagingen waar je mee te maken krijgt?

Technologie zoals het digibord vind ik wel eens lastig, ik ben niet enorm technisch aangelegd. Meestal gaat het wel goed en ik kom overal heel fijne collega’s tegen die bereid zijn om te helpen. Dat waardeer ik heel erg.

Merk je grote verschillen tussen het werk als invaller en dat als vaste leerkracht?

Ik merk het vooral in de dingen eromheen. Rapporten opstellen en gesprekken inplannen hoef je niet meer te doen. Ik probeer het werk wel altijd aan te vliegen alsof het mijn eigen groep is. Als ik denk dat ik een ouder moet spreken omdat er iets is voorgevallen zal ik dat zeker doen. Ook in de overdracht naar collega’s toe wil ik zo volledig mogelijk zijn, ik wil hen laten weten wat er die dag gebeurd is. Er zijn altijd leerlingen die het lastig vinden als er een invaller komt, daar houd ik ook rekening mee. Al met al pak ik het dus hetzelfde aan, maar er zijn minder extra taken.

Zou je werken voor de flexpool aanraden?

Je komt op heel veel verschillende scholen en er zijn best wat groepen waar leerlingen het lastig vinden als er een invaller komt. Ervaring is dan heel handig, zodat je weet wie je extra aandacht moet geven. Ik neem altijd tijd om mezelf te introduceren, kinderen mogen me alles vragen. Als je ervaring hebt in het lesgeven voel je je volgens mij veel zekerder voor de klas. Dit is persoonlijk natuurlijk, maar als startende leerkracht lijkt het mij fijn als je de rust hebt om op dezelfde plek te staan. Ik zou zeggen dat werken in de flexpool makkelijker is als je al ervaring hebt en weet hoe je zoiets het best kan aanpakken. Ik probeer zelf bijvoorbeeld ook altijd even contact te hebben met collega’s, dus even netwerken als het ware. Dat is natuurlijk heel leuk, maar voor een startende professional kan alles bij elkaar heel veel zijn. Ik zie het dus dubbel: het is een mooie ervaring en je komt op allerlei scholen terecht, maar het is ook heel pittig, zeker in het begin. Ik denk ook dat het erg afhankelijk is van de persoon zelf. Je moet wel flexibel zijn en het vooral niet spannend vinden om iedere keer weer nieuwe kinderen en collega’s te ontmoeten, maar ik zie echt meer voordelen dan nadelen.

"Nieuwe ideeën opdoen en nieuwe mensen leren kennen, dat gun ik iedereen binnen het onderwijs."
Ingrid Diepman

Ben jij ook enthousiast geworden over werken vanuit onze flexpool? Neem dan contact op met OOZ, wij zijn momenteel op zoek naar nieuwe invalleerkrachten voor in het basisonderwijs (po)! Klik hier voor meer informatie en het insturen van een sollicitatie.

Stel je vraag