Mooi verbindingsproject: leerlingen leren over NAH

9 november 2023

Ingrid Pieksma is werkzaam op OKC de Marshof in Zwolle-Zuid. Zij heeft, in nauwe samenwerking met de school zelf, een mooi verbindend project opgezet met De Oude Mars, onderdeel van Zorgspectrum Het Zand. Hier wonen mensen met NAH (niet-aangeboren hersenletsel). Door deze samenwerking ontmoeten leerlingen van alle leeftijden regelmatig bewoners van De Oude Mars tijdens leuke activiteiten. Hoe dat tot stand is gekomen en in zijn werk gaat, lees je hier.

Even voorstellen

Mijn naam is Ingrid en ik ben 62 jaar. In mijn vrije tijd ben ik graag bezig met muziek. Ik speel piano en ik ben lid van een popkoor. Verder tennis ik graag en doe ik aan hardlopen. Ik ben getrouwd en heb twee volwassen kinderen. Ik vind het heerlijk om op vakantie te gaan naar warme landen en maak graag verre reizen.
Ik heb sinds het begin van mijn loopbaan in het onderwijs gewerkt. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij de groepen 3, 4 en 5 maar ik heb in de loop der jaren alle groepen wel eens lesgegeven. Ik geef nu zes jaar les op OKC de Marshof, waarvan de laatste drie jaar als onderwijsassistent. Daarvoor heb ik eerst ruim zeventien jaar op een school in Hardenberg gewerkt en toen zeventien jaar op OBS de Parkschool voor de klas gestaan.

Leerlingen met bewoners van De Oude Mars tijdens de 'slootjesdagen'.

Door de jaren heen

Toen ik van de Pabo kwam was er nog een groot onderwijsoverschot, dus kreeg ik moeilijk een baan. Ik heb een jaar ingevallen op scholen in Zwolle, maar er was weinig uitzicht op een vaste aanstelling. Op een gegeven moment zag ik een vacature in Hardenberg voorbijkomen. Daar werd ik aangenomen. Ik heb een aantal jaar in Hardenberg gewerkt, maar toen kreeg ik zelf kinderen. Het was best een eind rijden elke dag, en er waren regelmatig ‘s avonds activiteiten. Daarom heb ik contact opgenomen met OOZ. Ik kon, naast mijn twee dagen werken in Hardenberg, gaan invallen op OOZ-scholen. Mijn kinderen zaten op OBS de Parkschool en toen daar een vacature kwam werd mij gevraagd of ik geïnteresseerd was. Ik ben toen overgestapt van Hardenberg naar Zwolle en nu werk ik nog steeds bij OOZ.

Verbinding tussen leerlingen van OKC de Marshof en bewoners van De Oude Mars

Op school sta ik zelf nog regelmatig voor de klas (ik geef RT), maar ik organiseer daarnaast ook vaak activiteiten die veel tijd kosten om te plannen. Zo hebben de vaste leerkrachten meer tijd over voor andere dingen en bovendien vind ik het leuk om te doen. Als school leek het ons goed om meer verbinding te zoeken met andere instellingen in de omgeving. De Oude Mars zit op loopafstand van onze school. Ons eerste gezamenlijke evenement was een lichtjestocht tijdens de kerst. Wij hebben toen aangeboden om op de avond van het kerstdiner op school bij De Oude Mars langs te gaan en liedjes te zingen voor en samen met de bewoners. Zo is het balletje gaan rollen.

Het jaar erna hebben we op school kerstkaarten en kerstbakjes gemaakt voor de bewoners van De Oude Mars. Ook kwamen we op het idee om de leerlingen en bewoners samen een wandeling te laten maken in het Marsbos. Vanuit stichting ’t Zand werden speciale IVN-natuurgidsen ingehuurd die meegingen en meer konden uitleggen over wat er in het bos te vinden was. Er werd natuurlijk door de kinderen rekening gehouden met de bewoners die extra hulp nodig hadden. Zo werden de rolstoelen geduwd en gaven de kinderen sommige bewoners extra toelichting als de gids zijn praatje had gedaan.

Ondertussen zijn er al veel meer mooie projecten waar de bewoners bij worden betrokken: Nationale Pannenkoekendag, de kerstmusical, de eindmusical van groep 8 en de ‘slootjesdagen’, waarbij water uit de sloot wordt gehaald en samen met een gids wordt gekeken wat erin te vinden is.

Het leek ons ook interessant om aan het begin van het schooljaar een bewoner aan leerlingen uit groep 7 iets te laten vertellen over hoe zij hersenletsel opliepen en wat dit voor hen in het dagelijks leven betekent. Dit werd een heel mooie ervaring die leerlingen meer leerde over wat NAH inhoudt. Bij een latere herfstwandeling herkenden de leerlingen de bewoner meteen en een spontaan gesprek kwam op gang. Zoiets is natuurlijk geweldig.

We proberen verder de ouders bij de activiteiten te betrekken. Een tijdje geleden kregen de ouders en de leerkrachten bijvoorbeeld een uitnodiging voor een lezing op De Oude Mars over NAH. Zo maken we de verbinding nog breder.

Leerzaam voor kinderen

Bij kinderen is het van belang om ze op jonge leeftijd te laten weten dat mensen ondanks beperkingen ook goed, maar soms op een andere manier, kunnen functioneren. Maar ook andersom: er kan uiterlijk niets mis lijken te zijn, terwijl iemand toch een beperking heeft. Bij NAH kan dit zeker het geval zijn. Kinderen hebben vaak een bepaald beeld bij mensen met een beperking. Het is goed dat ze contact hebben met deze mensen, en dat je hen bijbrengt dat niet iedereen wordt geboren met de beperking die ze nu hebben. En voor de bewoners is het een stukje plezier; zij genieten van de kinderen die rondhuppelen, dingen vragen en hen helpen. Door deze groepen aan elkaar te koppelen krijgen leerlingen een extra stukje ontwikkeling mee wat in het kader van Burgerschap heel belangrijk is.

Stel je vraag