OOZ ontmoet nieuwe collega’s

26 oktober 2022

Als OOZ vinden we het belangrijk dat nieuwe collega’s zich thuis voelen in onze organisatie. Ieder jaar verwelkomen we nieuwe collega’s op een speciaal voor hen georganiseerde bijeenkomst.

De editie van dit jaar was een fijne, alleen al vanwege het feit dat we elkaar weer ‘live’ konden ontmoeten. Het evenement vindt altijd zoals gewoonlijk plaats op één van onze scholen, dit jaar is die eer aan onderwijscentrum de Twijn.

De introductiebijeenkomst staat in het teken van kennismaken met elkaar, het bestuur en OOZ als werkgever. Er worden workshops aangeboden over loopbaan- en talentontwikkeling, over leren en participeren als professional en over de onderwijsinnovaties binnen OOZ. Aan het einde van de middag is er een informatiemarkt, met verschillende kraampjes over bepaalde thema’s zoals arbeidsvoorwaarden, (om)scholing en natuur- en milieueducatie.

We spraken drie nieuwe medewerkers met uiteenlopende functies en achtergronden. Hoe hebben zij deze dag beleefd?

Helma Schmidt-Krijnen, leerkracht groep 1-2 en groep 3 op IKC Het Festival

Helma Schmidt-Krijnen tijdens een introductieopdracht waarderend onderzoeken (AI).

Voor Helma Schmidt-Krijnen is OOZ geen onbekende organisatie. Ze is al een tijdje binnen OOZ aan het werk geweest als invaller voor de flexpool, om zo veel mogelijk scholen te zien. ‘Het openbare karakter van OOZ spreekt mij erg aan, iedereen is hier welkom. Mijn eigen kinderen hebben ook op een OOZ-school gezeten.’

Toch ervaart Helma deze bijeenkomst als waardevol. ‘Ik ben eigenlijk zonder verwachtingen hierheen gekomen. Het is soms nog een zoektocht hoe de lijntjes lopen buiten de school, dus dit helpt inzicht te geven. Ik merkte al wel dat ik snel antwoord krijg als ik een vraag heb, over bijvoorbeeld mijn contract. De collega’s zijn hulpvaardig.’

Zelf gaat ze nu aan de slag als leerkracht op IKC Het Festival. ‘Ik was directeur op een school van een andere stichting, maar ik wilde zelf meer met kinderen aan het werk’, vertelt Helma. ‘Dus heb ik deze switch gemaakt. Het was een spannende stap om die baan op te zeggen, maar bij OOZ is heel veel mogelijk. In de flexpool waar ik ben begonnen werden beloftes gemaakt dat je flexibel kunt zijn en zelf je dagen mocht aangeven. Dit bleek 100 procent waar te zijn! Ik heb de sfeer op alle verschillende scholen als heel prettig ervaren.’

Perry van der Ploeg, technisch onderwijsassistent Natuurkunde Thorbecke SG

Perry van der Ploeg tijdens de workshop over talenten.

Als onderwijsassistent in opleiding loopt Perry van der Ploeg stage op de Thorbecke SG. Daarnaast is hij technisch onderwijsassistent bij de sectie van Natuurkunde. Hier bereidt hij de practica voor en assisteert hij de leerlingen in de klas met de uitvoering ervan.

‘Als je als onderwijsprofessional in Zwolle aan de slag wilt, kom je OOZ al gauw tegen. Ik vind het mooi om leerlingen vooruit te helpen als ze tegen iets aanlopen. In deze baan komt mijn achtergrond in techniek en mijn opleiding tot onderwijsassistent goed samen.’

De workshops vond Perry een mooie toevoeging aan deze dag. ‘Ik heb een goed gesprek gevoerd met een collega naar aanleiding van de talenten. En de workshop over innovatie was erg inspirerend, daar zat veel passie in.’ Zelf wil Perry dit schooljaar ook veel aanpakken. ‘Er zijn veel mogelijkheden bij mij op school op technisch en creatief gebied. Die wil ik gaan onderzoeken.’

Martine Balk, intern begeleider OBS de Campherbeek

Martine Balk in gesprek met nieuwe collega’s

Martine Balk is al langer bekend met OOZ. ‘Jaren geleden ben ik afgestudeerd aan obs de Oosterenk. Ik heb nog steeds contact met mijn mentor, we waren destijds een gouden duo! Nu keer ik na 13 jaar (waarvan 5 jaar als intern begeleider) weer terug naar deze organisatie’, vertelt zij. ‘Ik was toe aan iets nieuws om mij verder te ontwikkelen. Ik vind het prettig dat OOZ een grote stichting is met veel mogelijkheden.’

Martine koos uit alle vacatures bewust voor OOZ, toen ze wilde veranderen van werkomgeving. ‘Ik waardeer de betrokkenheid binnen de school en de stichting. Je wordt hier gezien als mens en niet als nummer. Dat blijkt alleen al uit deze bijeenkomst. Ik ben verbaasd over hoe goed het verzorgd is. Dit voelt als een investering in ons als medewerkers, ik voel me gezien. En het helpt ook erg om te weten wat de mogelijkheden binnen OOZ zijn.’

Als intern begeleider helpt Martine leerlingen om tot hun recht te komen, zodat ze zich op hun eigen manier binnen de eigen mogelijkheden blijven ontwikkelen, maar vooral dat ze gelukkig zijn en gezien worden. ‘Mijn passie voor het onderwijs is heel groot. Ik haal veel energie uit mijn werk en ik kijk er erg naar uit om samen met het team mooie dingen te kunnen doen voor de school en de kinderen!’

Elkaar leren kennen

‘OOZ is een grote organisatie en deze bijeenkomst kan de nieuwe collega’s helpen om daar een nog beter beeld en gevoel bij te krijgen’, legt hr-directeur Tessa van Belle uit. ‘Het is heel leuk om elkaar weer op deze manier te kunnen ontmoeten. We hechten veel waarde aan deze kennismaking. Een aantal thema’s en actualiteiten kunnen we uitlichten, zoals mogelijkheden tot talentontwikkeling binnen onze organisatie of hoe we in netwerken gebruik maken van elkaars kennis.’

Workshops

Wat ook helpt om elkaar en OOZ beter te leren kennen, zijn de workshops die plaatsvinden. Janny Huisman, trainer en loopbaancoach bij OOZ, laat medewerkers nadenken over hun talenten. Uit een hele stapel kaartjes met vaardigheden kiezen zij uit wat bij hen past, waarna ze met elkaar daarover in gesprek gaan.

Binnen OOZ is volop aandacht voor innovatie. Netwerkregisseur Annelies Robben inspireert de deelnemers in haar workshop om buiten de lijntjes te denken. Ze vertelt over het innovatiefonds, waar mensen met elkaar zonder hiërarchie een beweging in gang zetten. Zo vinden ontwikkelingen plaats waar uiteindelijk de leerling profijt van heeft.

Marjanne van Drie, eveneens netwerkregisseur, geeft een workshop over de verschillende netwerken die er zijn binnen OOZ, waar kennis gedeeld wordt en waar de nieuwe medewerkers ook onderdeel van kunnen gaan uitmaken. Zo weten de nieuwe medewerkers bij welk netwerk ze zich kunnen aansluiten om expertise uit te wisselen over specifieke onderwerpen.

Aan het eind van de bijeenkomst staat de informatiemarkt klaar. Hier krijgen de nieuwe collega’s alle gelegenheid om in gesprek te gaan of vragen te stellen over hr, natuur- en milieueducatie, het ouderpunt, onze onderwijs expertisecentra, coaching & begeleiding en Hatseklas (het onderwijsloket van Zwolle en omgeving).

Stel je vraag